Monday, January 17, 2011

deja vu

td. kelas eco, lecterur ada kongsi 10 perkara yg x dapat diselesaikan dgn kaedah sains. antaranya termasuklah hantu, keadaan koma, kematian, dan lain2. tp antara semua. yg menarik perhatian aku adalah fenomena deja vu. korang faham maksud deja vu ni? ok. kalau dah faham xpe. kalau belum meh aku cerita. deja vu ni adalah satu fenomena atau situasi. iaitu situasi yg baru korang hadapi tp rasa macam dah terjadi. contohnya macam ni, korang x pernah lg g suatu tempat ni, tp bila korang g, korang rasa macam pernah pergi tempat tersebut. selain dari itu, kadang2 korang ada nampak muka yg familiar, sedangkan korang x pernah pun nampak orang itu mahupun orang yg seiras dgn dia. menarik bukan? deja vu ni juga dikaitkan dgn kuasa psikik, prophecy(kuasa ramalan/tilikan), hipnosis dan lain2. aku lebih tertarik kepada tajuk ni sbb aku pun pernah lalui benda2 ni. n sekarang aku nak cari maklumat2 lebih ttg deja vu ni n kebolehan membaca personaliti orang. bukan nak kata pasti or sewaktu dgnnya. tp, setakat ni aku rasa macam boleh baca peribadi orang. tp x semua. n tu sume kabur2 je. pelik tp hampir benar. mungkin kurniaan dari tuhan. :) er. lepas korang baca ni. jangan anggap aku pelik. aku x pernah bercerita pengalaman aku ni. sbb aku x pasti. nnt kalau dah ada jawapan yg jelas, terang dan nyata mungkin aku boleh share? hehe.