Friday, August 31, 2012

perigi mencari timba

assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca blog ini. haha. gaya macam ada je yg nak baca kan? x kisah la. hari ni aku nak share view aku tentang perigi mencari timba. apehal asyik post hati ke hati nih? haha. well, blog ni ditulis mengikut apa yg sedang aku fikirkan. kalau pasal makanan, komfem aku pergi makan xdela aku tulis blog ni ye dak? haha




lihat gambar di atas. mcm awkward bukan? itulah mainstream masyarakat melayu kita. bila perempuan yg make a move, nampak macam salah. perigi mencari timba katanya. peribahasa melayu ini digambarkan seolah-olah salah apabila si perempuan yg melamar si lelaki. seperti perigi mencari timba (gayung). perigi yang sepatutnya kekal di tempatnya mencari timba yg sepatutnya terbalik. well, pada aku, sebenarnya tak salah jika si perempuan yg make a move dulu. mungkin sang arjuna terlalu lembab, sang arjuna seorang yg pemalu, atau mungkin sang arjuna itu tidak sedar si puteri telah jatuh hati padanya. bg aku, ini adalah satu usaha bg si puteri.
petikan di atas telah aku ambil dari sebuah blog yg hebat, myilham.com. tidak salah sebenarnya untuk si puteri make a move.


ok. idea habis.
boleh rujuk di link ini untuk lebih isi. haha
-http://www.iluvislam.com/tazkirah/remaja-a-cinta/910-perigi-mencari-timba.html
-http://www.myilham.com/blog/2011/11/perigi-cari-timba-ok-apa/